Utagawa Hiroshige
Ukiyo-e sanatının son ustası olan Hiroshige, 1797-1858 yılları arasında yaşamış ve aktif sanat hayatını 1818-1858 yılları arasında sürdürmüştür. 1797'de bir itfaiyecinin oğlu olarak Edo'da dünyaya geldi. Henüz oniki yaşındayken annesini, bir yıl sonra da babasını kaybetti. Babasının mesleğini devraldı, ancak 1811'de ondört yaşına geldiğinde dönemin ünlü ukiyo-e ustası Toyokuni tarafından reddedilince başka bir ukiyo-e ustası Toyohiro'nun okuluna başladı. Bir yıl onun atölyesinde çalıştıktan sonra sanatçının takma adı olan Utagawa Hiroshige ünvanını aldı. Toyohiro 1828 yılında öldükten sonra ustasının atölyesini ve ismini devraldı ve kendisini Toyohiro II olarak adlandırdı.
Ichiryusai Hiroshige imzası taşıyan resimli kitap ilk kez 1818 yılında yayınlandı. Bu dönemde yaptığı çalışmalarda, daha sonraki işlerini de etkileyecek olan Kano ve "empresyonist" Shijo tarzı hakimdi. 1830'a kadar ustalarının yaptığı gibi figür ağırlıklı çalışmalar yaptı. Yaptığı baskılarda özellikle kız, savaşçı ve oyuncu figürlerine yer verdi. Toyohiro'nun ölümünden sonra bir diğer sanatsal temaya yöneldi. Manzara ve doğayla ilgili çalışmalar yapmaya başladı. Bu alanda devrim gerçekleştirmiş sayılan Hokusai bu tarzı bağımsız bir türe dönüştürmüştü. Eisen ve diğer porte ressamları da bu temayı benimsemişti. Hiroshige, manzara ressamı olarak kariyerine 1830'da yaptığı "Doğu Başkentinin Ünlü Manzaraları" adlı serisiyle başladı. Ancak 1833-34 yılları arasında yaptığı, Edo ve Kyoto'yu birbirine bağlayan büyük imparatorluk yolunu tasvir ettiği "Tokaido Yolu'nda Elli Üç Durak" adlı seriyle ünlenebildi. Bu eserleri, Kyoto'daki imparatorluk sarayında resmi görevli olarak katıldığı yolculuğu yansıtan temsillerdi. Hiroshige, çeşitli törenlerin eskizleri ve çizimlerini yapmak üzere siparişler alıyordu. Bu nedenle çok kez seyahatlere çıktı. Bu da daha çok manzara resmi yapmasına ilham verdi. 1841 Mayıs'ından Aralık ayına kadar Kai beldesini dolaştı, 1852'de Kazusa ve Awa beldelerini Batı kıyısına kadar gezdikten sonra 1854 yılında Kyoto'ya resmi bir geziye daha katıldı. Bu yolculukların sanatsal mahsulü daha sonra yaptığı ahşap baskılarda kendini gösterdi. "Kyoto'nun Ünlü Yerleri";"Biwa Gölü'nden Sekiz Manzara"; Naniwa'nın Ünlü Yerleri"; "Kanazawa'dan Sekiz Manzara"; "Fuji Dağı'ndan 26 Görüntü" ve Edo ve Kyoto arasındaki dağ yolunu resmettiği "Kisokaido'da Altmış Dokuz Durak". Hiroshige'nin manzaraları gündüz, gece; yağmur, kar ve fırtınalı havalar gibi farklı zamanlarda doğada meydana gelen değişiklikleri yansıtan renklerle özdeşleştirilir. Çiçekleri ve kuşları resmettiği narin işleri de gözden kaçırılmamalıdır. Hiroshige'nin tüm eserleri toplandığında 5400'den fazla tahta baskı yaptığı hesaplanmıştır. Başarısı ve şöhreti efsaneleşmiştir. Aynı zamanda Batı sanatına da esin kaynağı olmuştur. Hiroshige'den etkilenenlerin başında gelen Empresyonistler, onun eserleriyle 1855, 1867 ve 1878 yıllarında düzenlenen Paris Evrensel Sergilerinde tanışma imkanı bulmuşlardır. Vincent van Gogh birkaç eserini edinmiştir.
Kaynakça:
Gabriele Fahr-Becker, Japanese Prints, Published by Taschen, South Korea: 2007
alıntıdır.