GENEL BİLGİLER
MEZOPOTAMYA SANATI:Mezopotamya Sanatını tanımak için sanatın temelini oluşturan etkenleri analiz etmek gerekir. Bu etken coğrafi bölgeye bağlıdır. Mezopotamya, Dicle ve Fırat nehirleri arasında yer alır; adı da iki nehir arası anlamına gelir. Mezopotamya'da birçok kavim yaşamıştır. Bunlar; Sümerler, Akadalar, Asur ve Kabillerdi (Babil). Kavimler birbirleriyle kültürel bir etkileşim içine girmişlerdir. Kurucu kavim Sümerlerdir, çivi yazısını kullanmışlardır. Akadalar Sümerlerin tam bir takipçisi olmuştur.
Uygarlığın başlangıcı olarak İ.Ö. 4000 yılları kabul edilir. İnşa edilen tapınak ve yapılan eserler bu zamanlamayı gösterir. Uygarlığın bitimi İse İ.O. 331 Büyük iskender'in fetih yıllarına rastlamaktadır.
Uzun bir zaman diliminde bir çok kavim olmasına karşın kendilerine has özelliklerini kaybetmemişlerdir. Mezopotamya uygarlığına ait eserler aynı zaman diliminde yaşamış olan Mısır, Yunan, İran kavimlerinin ürünlerinden çok farklıdır.
Mezopotamya sanatı halkın hizmetinde gelişmiş, dini inançların göstergesi olan bir sanattı. Sanatçılar isimlerini duyurmak gibi bir kaygı taşımıyordu. Kişisellilikten uzak, halka açık, bağımsız olmayan bir sanat vardı.
Mezopotamya'da taş üzerine rölyef çalışmaları çok büyük bir gelişim göstermiştir. Rölyeflerdeki öyküler dini ya da günlük hayat içerikli olmak kaydıyla toplum içerisindeki büyük olaylar anıtını oluşturmaktaydı.
Perspektif eksikliği Mezopotamya sanatının önemli bir özelliği idi. İnsanları ve eşyaları oldukları gibi değil boşluk içinde göründükleri gibi göstermeye dikkat etmişlerdir. Bu yüzden düşüncenin görüntüden üstün olduğu beyinsel bir sanat dalından söz edilmektedir. İnsan gövdelerinin betimlemesinde uzaklık yakınlık durumu ortadan kalkmaktadır. Kişilere verilen öneme göre büyüklük küçüklük tayini yapılmıştır. Tanrı kraldan, kral halktan, halk da düşmandan üstündür. Bundaki amaç gözle görülenin yetersiz olması ve gerçeğin yansıtılmaya çalışılmasıdır.
Mezopotamya Sanatı ile Mısır Sanatı ve Yakın Doğu Sanatlarının gösterdiği benzerlik genel bir benzerliktir.
Taş üzerine yapılmış Mezopotamya rölyefleri dört ana gruba ayrılır. Levha, plaka, kaya ve duvardır. Levhalar Sümerler zamanında ortaya çıkmış ve
bazı olayların anısına yapılmıştır. Değişmeyen semboller ile gerçeküstü olayları yansıtırlar. Levhalarda kalabalık sahne adı verilen öyküsel anlatım türü de yaygındır. Levhalarda tüm macera özet olarak anlatılır.
Sümerler döneminde yaygın olan, sonradan kullanılmayan plaka rölyefler tamamen bağımsızdır. Bunlar asılarak kullanılmak üzere yapılmış ortası delikli taş plakalardır. Dini törenleri konu alırlar.
Kaya rölyefleri tarihi olayların anısına yapılmışlardır. Bunlar daha sonra dağlara yapılmıştır. Mezopotamya rölyef sanatının özgün tarzını oluşturan unsur; kral, halk ve düşmandan oluşan kompozisyonlardır.
GEÇ HİTİT SANATI:Hattuşaş'ın M.Ö. 1200 yıllarında tahrip edilmesinden sonra Anadolu'da Hitit kültürü yaşamını yitirir. Fakat Güneydoğu Anadolu ve Kuzey Mezopotamya'da Hitit geleneği sürer. Hattuşaş'ta, Alacahöyük'te ve daha birçok Anadolu yöresinde tanınmış sanat eserleri farklı biçimlere bürünür.
Anadolu'daki çeşitli kent devletçiklerinde başlıca dört stil görülür.
1- Geleneksel Hitit Stili
2- Asur etkisi gösteren Geç Hitit Stili
3- Asurlaşmış Geç Hitit Stili
4- Aramlaşmış ve Fenikeleşmiş Geç Hitit Stili
M.Ö. 950 ve 850'de yeni stiller Hititlerde görülmeye başlıyor. Konular değişmiştir ve din dışı konular da işlenmiştir. Sıradan insan tasvirlerine yer verilmiştir. Çok figürlü kompozisyonlar çoğunlukla profilden işlenmiştir. Stilde yabancı kültür etkileri vardır. Bunlar Asur, Araml, ve Fenike etkileridir. Taş bloklar kayaların yerini almıştır. Gömü taşlar vardır. Kargamış, Zincirli, Malatya-Aslantepe, Sakçagözü ve Karatepe'de yapılan kazılarda bu dönemin önemli eserleri açığa çıkarılmıştır.
Geç Hitit sanatında mimari ve yontuculuk birlikte uygulanmıştır.
Anadolu'daki en önemli geç Hitit kentlerinden biri olan Kargamış'ın önemi Anadolu, Mezopotamya ve Mısır'ı birbirine bağlayan yolların kavşak noktasında olmasıdır. Kabartmalar üzerinde tanrıça Kubaba için yapılan dinsel törenler, veliahtlık sahneleri, Asur ile yapılan savaşın zafer sahneleri, tanrı ve tanrıçalar, karışık varlıklar betimlenmlştir. Süslü başlıklar, boynuzlu takkeler önemli kişiler için kullanılmış simgelerdir. Figürlerde İri göz, iri burun, detaylı saçlar görülür. Figürlerin ellerindeki objeler semboliktir. Önemli kişilerin sembolleri sıradan insanlarınkinden farklıdır. Halktan insanların ellerindeki semboller uğraştıkları iş ile ilgilidir. Arami stilini genellikle kaba, ayrıntısız, kütlesel formdan anlarız. Asur stili süslemeci ve detaycı stildir. Kargamış eserlerinde genellikle Asur ve Aram etkisi bir arada görülür.