Eleştiri sözcüğü Yunanca “critice” sözcüğünden gelmekte, bir şeyi iyi kötü yanlarıyla değerlendirme anlamını taşımaktadır.(Ersoy 1994,81)
Günlük yaşamda yergi yada kusur bulma anlamlarıyla eşdeğer gibi gözüken eleştiri,aslında bir tür anlama ve anlamlandırma sürecidir.sanat alanında da bu durum pek farklı değildir.
Feldman (1970) sanat eleştirisini bir sanat araştırması ve sanata karşı duyarlı tepki verme süreci olarak değerlendirir.Sanat eleştirisi bireylerin çevrelerini daha iyi anlayabilme yetenekleri üzerinde durur.Öğrencilere bakmayı öğreterek görsel algılarının gelişimini sağlar.
Eleştiri genel kanının aksine yalnızca sanatın bir sanat yapıtının irdelenmesi değil aynı zamanda bir sanat yapıtı ile karşı karşıya olan teke tek ilişkilerde buluna alıcının (sanat yapıtını okuyan dinleyeni, seyreden, gören, izleyen kişinin) bilgilendirilmesi, yönlendirilmesidir. (Erinç, 1995,10)
Eleştiri sanattan hoşlanma ve anlama ihtiyacıyla başlayabilir,fakat sanatsal yaratma standardı olarak ortaya çıkan duyguların ve düşüncelerin fomülasyonu ile sonuçlanır.Sanatçıların yarattıkları şeylerden etkilenmeye başlanılabilir, fakat sanat eğitiminde ,sanat hakkında konuşma ve sanatı satın almada, var oluşlarıyla eleştirel standartlar getirilebilir.Bu standartlar değişkendir ve formüle etmek zordur.Yine de eleştirel iletişim süreci çalışmalarında sürekli olarak görülür.(feldman,1987)
Sanat eleştirisi ve tarihi insan düşünce ve davranışlarının na kalıpları ve sanat arasındaki bağlantıların görülmesine imkan tanıyan disiplinlerdir.(Feldman,1987)
Röprodüksiyonların yanı sıra özgün sanat eserleri üzerinde, öğrenci çalışmalarında ve bitmemiş sanat eserlerinde de sanat eleştirisi çalışmalarında bulunulabilir.Fakat en doğrusu, orijinal sanat eseri üzerinde incelem yapabilmektir.
Sanat eleştirisinde amaç betimlemeleri çözümlemeler, yorumlar ve bilgiye dayalı yargılar geliştirebilmektir. Sanat eleştirmenleri de bir sanat yapıtına nasıl bakmamız gerektiği konusunda önerilerde bulunur.(Kırışoğlu ve Stokrocki 1997)
Bir sanat eleştirmeni, insanların dikkat etmedikleri şeyleri görerek, açıklayarak,toplum için önemini yargılayarak bir sanat yapıtının anlaşılmasına yardımcı olur. Eleştirmenler keşfettikleri ortay çıkartarak anlama ve hoşlanma kapasitesini geliştirir.Bu yaklaşımla sana eleştirisi tıpkı öğretme gibidir.Sanat hakkında fikirlerin iletişimi niteliğindedir ve bu sıklıkla hayat hakkındadır.