Gönderen Konu: BiR RESiM; "KAHRAMANMARAŞ'TA VAN GOGH ... "  (Okunma sayısı 6271 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı HAKAN YÜCEL

  • Sivrisinek
  • Uzman
  • *****
  • İleti: 1.814
  • Karizma Puanı: 529
  • RESİM YARIŞMALARINA KATILMIYORUZ !
BiR RESiM; "KAHRAMANMARAŞ'TA VAN GOGH ... "
« : 28 Kasım 2007, 18:06:24 »

BiR RESiM; "KAHRAMANMARAŞ'TA VAN GOGH ... "

Türkiye'nin güney taraflarında, 2001 yılının ilk aylarında, yetkililer tarafından Pablo Picasso'ya ait olduğu iddia edilen 7 adet resim ele geçirilmişti. 11 Nisan 2001 günü Kahramanmaraş Emniyet Müdürlüğü Kaçakçılık ve Organize Suçlar Şube Müdürlüğü tarafından bilirkişi olarak çağrıldığımız zaman, bir Van Gogh resmi (?) ile karşılaşmış, böylece 7 Picasso'nun Vincent'le 8'e çıktığını görmüştük. (Son gelen haberler itibariyle, şu anda Türkiye'de 10 Picasso ve 1 adet Van Gogh bulunmaktadır.) Emniyet güçleri tarafından yakalanan resim alıcı görüntüsündeki polislere 3 milyon dolara satılmak istenmiş. Tuval üzerine yağlıboya olarak yapılan resmin dış ölçüleri 75x83 cm. iç ölçüleri (Resmin esas ölçüsü) 73x81 cm. dir. Resmin çerçevesinden sökülerek değil, kenarından kesilerek alındığı yukarıdaki ölçülerden anlaşılmaktadır. Resmi kasnağından kesen kişi (Körfez Savaşı'nda Kuveyt'i işgal eden Irak'lı askerlerden biri olmalıdır.) daha sonra resmi arka arkaya üç kez katlayarak cebine yerleştirmiş gibidir. Çünkü resmin katlanma yerlerinde bulunan tahribatlar net olarak görülmektedir. Kaçak resmin ön yüzünde hiçbir isim veya imzaya rastlanmamıştır. Öncelikle resimde kalabalık çarşaflı kadın topluluğuna rastlanır. Kompozisyonda yer alan kadınların kalabalık olmaları, örtünme biçimlerinin hepsinin birbirine benzemesi ve tamamının çarşafının beyaz renkte olması, izleyiciye öncelikli olarak bir hac enstantenesini hatırlatmaktadır. islam'ın kutsal topraklarında, hac görevlerini yapmaya çalışan müslüman kadınların kilim alış-veriş anı, resmin ana temasını oluşturmaktadır. Hadise, hac'da kurulan bir pazar yerinde geçmiş olmalıdır. Aynı renk ve aynı desendeki kilimler bazı kadınlar tarafından alınmıştır. Bazı kadınlar da henüz bu kilimierden satın almaya çalışmaktadırlar.Resim'de bir ön, bir de arka plan kurgulanmıştır. Ön plandaki 5-6 kişilik kadın grubu ve önlerinde duran kilimler resmin üçte ikilik bölümünü kapsamaktadır. Arka plan resmin yaklaşık üçte birlik bir kısmını oluşturmakta ve bu alanda 10-12 kişilik bir kadin topluluğu, en arka planda ise gökyüzü görülmektedir. Arka planın tam ortasına, eşit mesafede yerleştirilen, iki kadının tuttuğu, turuncu, mor, beyaz ve siyah renklerden oluşan kilimlerin kavisli bir biçimde düzenlenmesiyle, ön planda yatay olarak duran aynı renkteki kilimler arasında, simetrik olarak denge sağlanmıştır. Bu ön planda yatay biçimde duran kilimierden en sol tarafta olan kilimin, diğerlerine göre biraz üst tarafa yerleştirilmesiyle, az önce bahsettiğimiz yatay düzeni bozulmuştur. Fakat, en sağda yer alan kadınların önüne bir kilim parçası yerleştirilerek, yeni bir denge unsuru asimetrik olarak ortaya çıkarılmıştır. Resmin kurgusunda karşılaşılan bu simetrik ve asimetrik arayışların ona kattığı estetik, renkle de desteklenmiştir. Kadınların beyaz renkli çarşaflarının hakim unsur gibi görülmesine karşın. kilimlerin üzerinde siyah ve beyaz kullanılarak simetrik, turuncu ve mor kullanılarak da asimetrik etkiler ortaya çıkarılmıştır. Yukarıda bahsettiğimiz, ön ve arka planda ise resmin derinliği yakalanmıştır.
Buraya kadar anlattığımız tüm bilgiler resmin ön yüzü ile ilgiliydi ve biçimsel kurgusundan, içerik boyutuna kadar, -imzasız olması hariç- her şey normal bir yapıtta olması gereken özellikleri taşıyordu, Ancak resmin arka yüzü çevrildiğinde şüpheleri giderek. çoğaltan, yazı ve mühürlerle karşılaşılmıştır. (Bu arada, ileride bahsedeceğimiz meşhur Fransız sahteci ressam David Stein'in itirafları, şüphelerimizin artarak çoğalmasını sağlayan, en önemli etkenler arasında yer alacaktır) Resmin arka yüzünde toplam 6 adet mühür ve bir tane de provenans (Resmin kaynağı hakkında bilgi) bulunmaktadır. Mühürlerden üç tanesi resmin üst tarafında, diğer üçü de alt tarafında belli aralıklarla yan yana yer almaktadıriar. Üstte bulunan mühürlerden en soldakinde elipsin içinde "paris (.) Franse av: arintica pase" ibaresi, en sağdakinde dikdörtgen içinde "LOUVRE MUSEUM" yazısı bulunmaktadır. Bu iki mühürün ortasında ise Arapça bir mühür vardır, Alt taraftaki mühürlerden solda yer alanların ikisi Arapça'dır, Bunların yanında ve sağ köşede yer alan mühürde, daire içerisinde "KUVAITE AL AHMDE" yazısı bulunmaktadır. Bu altta ve üste yer alan mühürlerin arasında kalan boşlukta, tam orta yerde resmin provenans'ı bulunmaktadır. Bu metinde ise şablon harfleri kullanılmıştır ve tam yazılı hali şu şekildedir: "Plate title al menoiraad this plat was draan by van coch in 1922 oil on canvas 81x73 cm. m lt becamc arossessıgn.gf the louver museum In 1984 it was sol d to the national museum of kuwait." Resmin macerasının anlatıldığı bu pravenans'ta, görüldüğü üzere, yer yer Fransızca, yer yer Latince çağrışımlar uyandıran kelimelerle beraber, bozuk bir ingilizce karşımıza çıkmaktadır. Bu acemice ve çalakalem yazılmış metnin Türkçe'si en uygun şu şekilde olsa gerek:
"Bu resmin adı" ..... yol" dur. Bay Van Coch tarafından tual üzerine yağlı boya olarak resmedilmiştir. 1922 yılında tual üzerine yağlı boya olarak yapılan resim 8lx73 cm. ebatlarındadır. O, "" .. " mühürlenerek" Louvre Müzesi'ne alınmıştır. 1984 yılında bu resim Ulusal Kuveyt Müzesi'ne satılmıştır." (Noktalı yerlere anlam verilemedi.) Görüldüğü gibi ayrıntılı olarak anlatılan bu provenas ve mühürlerin güvenilir tarafları yoktur. Fakat sahte resim işini yapanlar, bu ve benzeri resimleri, çeşitli sahtecilik yöntemlerini kullanarak petrol zengini Araplara veya aldatabilecekleri herkese satmışlardır.

SİGARAYI KESİN BIRAKMAK İÇİN LÜTFEN İZLEYİN
http://video.google.com/videoplay?docid=-7032825356513183711#