Chema Madoz; “Kişisel Yorumlamalar”
1958 yılında Madrid’de doğan ve daha çok Chema Madoz olarak bilinen Maria Rodriguez Madoz, siyah&beyaz sürrealist (gerçeküstü) fotoğraflarıyla ünlü İspanyol bir fotoğrafçıdır. 1980-1983 tarihleri arasında Madrid Üniversitesinde Sanat Tarihi eğitimi almıştır. Fotoğraf çekmeye de buradayken başlamıştır (1). O günden bu güne, fotoğraflarında kendine ait bir dünya yaratmıştır Madoz. Günlük hayatın sıradan nesnelerini, hiç olmadık şekillerde karşımıza çıkarmış, mizahla karışık, hayatın sıradanlığındaki sıradışılığı bizlere göstermiştir. Madoz’un seyircisinde kaşların hafif bir şekilde yukarı kalkmasıyla karışık küçük bir tebessüme yol açan fotoğrafları, belki de varlıklarını sanatçının küçüklüğünde yaşadığı ilginç bir olaya borçludurlar. Çocukluğundan aktardığı bir hikaye göre Madoz, okulun ilk gününde sınıfına geç kalmıştır. O geldiğinde diğer çocukların hepsi mutfakta büyük bir masanın etrafına çoktan oturmuşlardır bile ve tahmin edilebileceği gibi ona hiç yer kalmamıştır. Öğretmeni de ona endişelenmemsi gerektiğini onun için hemen bir yer hazırlayabileceğini söylemiş ve fırının kapısını açarak, onu bir masa olarak kullanabileceğini göstermiştir. Madoz’da fırının açık kapısının üstüne defterimi koymuş, fırının içindeki siyahlığa bakarak taburesine oturmuştur (2). Belki de Madoz böylece bir şeyi anlamanın bir değil birden fazla yolu olduğunu, nesnelerin, işlevlerinin dışında başka amaçlar için de kullanılabileceklerini daha çok küçük yaşlarda keşfetmiştir. O günden sonradır mı bilinmez, etrafımızı çevreleyen tanıdık nesnelerin saklı yüzlerini bulup çıkartmak, olası diğer dünyaların kapılarını aralamak, Madoz için bir tutku haline gelmiştir. Onun dünyasında şiirsel bir zarafetle çöl suya, makas uçağa dönüşmüştür. Ama tüm bu gizemli anlatımlara rağmen onun fotoğrafları su kadar berraktır. 7’den 77’ye herkese hitap etmektedir. Madoz, üslubunu saklamaz aksine vurgular çünkü bu onun yarattığı bir tarzdır. Nesnelerdeki grafik öğeler onun ilgisini çeker. Keskin mizah anlayışıyla onları farklı bağlamlara taşır. Bunları yaparken de siyah beyaz fotoğrafı kullanmayı tercih etmiştir. Çünkü böylelikle gerçek olmayan dünyasını daha da güçlendirebilmiş, bizi orada, fotoğrafta doğrudan görülmesi gerekeni görmemizi kolaylaştırmıştır. Sadece kendi dünyasına anlam katmakla kalmamış, dünyanın pek çok şehrinde sergiler açmış, çalışmaları müzeler ve koleksiyoncular tarafından satın alınmıştır. Madoz, uzun bir zamana yayılan fakat aynı üslupta, çoğunlukla da Hasselblad yada 6X6 Mamiya ile kendi evindeki stüdyosunda çekmiş olduğu tüm bu çalışmalarını “Kişisel Yorumlamalar” başlığı altında toplar. Ve onun için gerçektende kelimenin tam manasıyla “hiçbir şey göründüğü gibi değildir!”
sanatçının fotoğraflarına burdan ulaşabilirsiniz tıklayın