Minyatür ve tezhib sanatçısı Sebahat Kırçak ve çini sanatçısı Melike Atmaca Hanımefendiler’e ve Merzifon Vakfına en derin teşekkürlerimizi sunarız.
Avusturya Milli Kütüphanesi’ni bu eşsiz projesi’nde desteklemek için tarihçi, sanat tarihçisi, çini ve minyatür sanatçılarından oluşan bir uzman ekip kurulmuştur. Araştırmalar sonucunda ortaya çıkartılan ve iki ülkeyi 17. asırda simgeleyen motifler, iki tanınmış Türk çini ve minyatür sanatçısı Hanımefendi tarafından bir sanat eseri olarak yaratılmıştır. Avusturya ve Türk unsurlarının Osmanlı çini sanatına göre birlikte yorumlanması, kültürdeki birliktelik ve ortaklığın bir sembolü olma özelliğini taşımaktadır.
Çini tabağın çapı 30 cm olup, sadece on tane olarak ve bu amaç için yapılmıştır. Üzerindeki motifler şunlardır:
Tabak yukarıdan aşağı ve sağdan sola olmak üzere iki yarıya bölünürse ortaya şöyle bir şekil çıkar: tabağın sağ yarısı Avusturya (Viyana) çift başlı kartalı ve tam ortada Avusturya’nın sembolü Alp’lerde yetişen aslanpençesi çiçeğine (Edelweis) ayrılmıştır. Sol tarafında ise Viyana’yı 1683’te kuşatan Türk Sultanı IV. Mehmet’in tuğrası bulunmaktadır. Tabağın üst yarısı Türk çini motifleri, lale ve karanfile ayrılmış olup, alt tarafta ise kızıl kantaron çiçeği (Enzian) bulunmaktadır.
IV. Mehmet’in tuğrası Türkiye ve yurtdışında birçok ödüle layık görülmüş minyatür sanatçısı Sebahat Kırçak tarafından yapılmıştır. Geri kalan motifler ve rölyefli tabak, çini sanatçısı ve öğretmeni Melike Atmaca tarafından yapılmıştır. Sır altı tekniğiyle hazırlanan eser, kil-kaolen-dolomit ve kuvars karışımından elle şekillendirilmiş, sır sürülerek 920–950 oC arasında fırınlanmıştır.
Sadece 10 adet yapılmış bu emsalsiz eser, her iki ülke kültürünün ve diplomasisinin önde gelen on temsilcisine sunulacak ve elde edilen maddi desteğin tamamı Avusturya Milli Kütüphanesi’ne hibe edilecektir.
alıntıdır:
burdan