.................................7.ci sınıf etkinlik örnekleri....................
Bir oyun metni seçilir ve sınıfta okunur. Metnin konu, öykü,karakterler, tema ve yan temaları belirlenir (1. kazanım).
Metindeki karakterlerin rolleri öğrenciler arasındapaylaştırılır ve metin bu öğrenciler tarafından bir kez daha okunur (2. kazanım).
Öğrenciler gruplara ayrılır. Oyun içinden önemli durumlar seçilir. Her grup bu durumlardan bir tanesini alır. Gruptakiöğrenciler bu durumların içinde yer alan karakterlerin rollerini paylaşır ve Hakikat Anı, Kafa Sesleri, Küçük Grupla Doğaçlama, Sıcak Sandalye, Düşünce Takibi tekniklerindenbirini ya da birkaçını kullanarak durumu doğaçlar. Gruplar karakterlerin özelikleri hakkında karakteri tanımlayıcı birkaç cümle söylerler. Karakterlerin resmini, heykelini vb.yapabilirler. (3-6. kazanımlar).
Doğaçlamalardan seçilen ve karar anını yansıtan bir durum Forum Tiyatro Tekniği ile irdelenir. Seyreden öğrencilerden bu karar anında kahramanın yerinde olsalardı ne yapacaklarını düşünmeleri istenir. Doğaçlama sırasında ve sonrasında bu düşünceler sınıfla paylaşılır (8. kazanım).
Gidilecek müzenin niteliğine göre tarihi ya da mitolojik bir kahraman belirlenir. Bu kahramanın yaşadığı dönem ya da uygarlık hakkında önceden sınıfa bilgi verilir. Örneğin Polatlı Gordion müzesine gidilecek ve Kral Midas’ın yaşamı incelenecektir. Müzeye gitmeden önce öğretmen Gordion’un Frigya’nın başkenti olduğunu, M.Ö. 8. yy.da krallarının Midas olduğu ve Friglerin dönemi ve kültürü hakkında diğer bilgileri kısaca verir (9ve10. kazanımlar).
Öğrencilerden kahramana ilişkin mitolojik ya da tarihi öyküleri araştırmaları istenir.(Örneğin Kral Midas’a ilişkin öyküler, Halikarnas Balıkçısı’nın Anadolu Efsaneleri, Derman Bayladı’nın Efsaneler Dünyasında Anadolu ya da Mitoloji Sözlüğü’nden bulunan bir öykü). Bulunan öyküler sınıfta okunur. Öğrenciler gruplara ayrılır. Her gruptan bir durumu ya da olayı seçmeleri ve seçtikleri durum ya da olayı, rolleri üstlenerek doğaçlamaları istenir (11 ve 12.kazanımlar).
Müzeye gidilir. Gruplardan seçtikleri sahnelerdeki kahramanlara ilişkin nesneleri müzede bulmaları (örneğin altın paralar, mühür, testi, süs eşyası, amfora, kap kacak, müzik aletleri vb.) ve buldukları nesneleri fotoğraf, resim, video vb.yöntemlerle belgelemeleri istenir (13-16. kazanımlar).
Gruplar seçip belgeledikleri nesnelerden yola çıkarak Kral Midas’a ilişkin birer öykü yazarlar.Öğrenciler yazdıkları öyküleri resimleyebilir, öyküde geçen
nesnelerin heykellerini yapabilir, bu öyküleri diyaloglar hâlinde düzenleyip sahneleyebilirler ( 17 ve18. kazanımlar).
Öğrenciler projesini yapacağı oyunun metnini seçerler (19. kazanım).
Öğrenciler oyunun perde ve sahne sayısını,öyküsünü, karakterlerini ve özetini çıkararak karakterlere uygun rol dağılımı yapabilirler (20 ve21.kazanımlar).
Oyunun geçtiği mekânı metnin içeriğine göre tasarlayarak uygun dekorlar yaparlar (22. kazanım).
Oyunun karakterlerine uygun kostüm tasarlar (23.kazanım).
Oyunla ilgili müzikleri metne uygun bir şekilde seçebilirler (24. kazanım).
Oyunu tanıtacak broşür ve afiş tasarlayabilirler (25.kazanım).
Oyunu bölümlere ayırarak prova çizelgesi yapar. Bu çizelgeye uygun olarak oyunun provasını yapar (26 ve27 kazanımlar).
..............................KAZANIMLAR..............................
1. Oyun metninin konusunu,öyküsünü, karakterlerini, ana ve yan temalarını bulur.
2. Tiyatro metninin diyaloglardan oluştuğunu kavrar.
3. Oyun metnindeki karakterlerin özelliklerini inceler.
4. Oyun metnindeki karakterleri farklı sanatsal yollarla ifade eder.
5. Oyundaki karakterler yoluyla farklı kişilikleri tanır.
6. Metindeki farklı karakterleri role girerek doğaçlar.
7. Yaptığı doğaçlamaları arkadaşlarına sunar.
8. Oyunculuk sanatı hakkında bilgi sahibi olur.
9. Tarihi ya da mitolojik kahramanın ne olduğunu anlar.
10. Müzedeki uygarlıklar hakkında bilgi sahibi olur.
11. İncelenen kahraman ile ilgili öyküleri araştırır.
12. Araştırılan tarihi ya da mitolojik öyküleri doğaçlar.
13. Grupla işbirliği içinde çalışır.
14. Müzedeki mitolojik ya da tarihi kahramanları tanır.
15. Tarihi ya da mitolojik öyküdeki karakter ile müzedeki eser arasında ilişki kurar.
16. Verilen ipuçlarından yararlanarak müzedeki eserleri inceler.
17. Müzedeki eserleri vekahramanları farklı sanatsal yollarlaifade eder.
18. Özgün ürünler ortaya koyarken duygu ve düşüncelerini ifade eder.
19. Oyun metnini seçer.
20. Oyun metninin bölümlemesinin anlamını kavrar.
21. Oyun metninin olaylar dizisinden oluştuğunu bilir.
22. Oyun metninin içeriğini iletmede dekor ve sahne tasarımının yerini ve önemini kavrar.
23. Kostüm tasarlamanın karakterin özelliklerini yansıtmadaki yeri ve önemini kavrar.
24. Müzik ve hareketin, duygu ve düşüncelerin sahne diline aktarılmasındaki yerini ve önemini kavrar.
25. Oyunun tanıtımını yapar.
26. Oyuncu ve seyircinin tiyatronun asal öğeleri olduğunu kavrar.
27. Tiyatronun sanatlar bütünü olduğunu kavrar.